Skip to main content

Toyota Celica ST185: Klassikosta Rata-auto

Toyota Celica ST185 on yksi Toyotan legendaarisimmista automalleista, ja se tunnetaan erityisesti menestyksestään rallimaailmassa. ST185 oli kolmas sukupolvi Toyotan nelivetotekniikkaan perustuvista Celica-malleista, ja se voitti muun muassa kolme peräkkäistä valmistajien maailmanmestaruutta (1992-1994) WRC-sarjassa. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, kuinka Celica ST185 voidaan muuttaa tehokkaaksi rata-autoksi, joka herättää kunnioitusta niin radalla kuin sen ulkopuolellakin.

Celica ST185 race car

Miksi Valita Toyota Celica ST185?

Historia ja perintö: Celica ST185 on ikoninen auto, jolla on vahva historia moottoriurheilussa. Sen 2.0-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, tunnettu nimellä 3S-GTE, tuottaa jo vakiona huomattavan määrän voimaa. Tämä, yhdistettynä nelivetojärjestelmään, tekee autosta loistavan lähtökohdan rata-autoiluun. Mallin vahva perintö rallin maailmassa luo sille myös autenttisen tunteen suorituskyvystä ja kestävyydestä.

Saatavuus ja muokattavuus: Vaikka ST185 on jo harvinaisempi näky nykypäivänä, niitä on edelleen saatavilla kohtuullisin kustannuksin. Varaosien saatavuus on hyvä, ja jälkimarkkinoilla on runsaasti tarjontaa erityisesti moottorin ja voimansiirron päivittämiseksi.

Muutos Rata-autoksi

Moottorin Päivitykset: Celican 3S-GTE -moottori on tunnettu luotettavuudestaan ja muokattavuudestaan. Tehokkaampaa suorituskykyä varten voidaan harkita turboahdinpäivityksiä, tehokkaampaa välijäähdytintä ja parempaa polttoaineensyöttöjärjestelmää. Moottorinohjauksen optimointi on myös tärkeää, jotta saadaan maksimoitua moottorin tuottama teho ja vääntö.

Voimansiirto ja Nelivetojärjestelmä: ST185

nelivetojärjestelmä antaa sille suuren edun radalla, erityisesti mutkaisilla osuuksilla. Voimansiirtoa voidaan parantaa kilpakäyttöön tarkoitetulla kytkimellä ja vaihteistolla, jotka kestävät lisääntynyttä tehoa ja vääntöä.

Alustan Muutokset: Rata-autoilu vaatii auton alustan päivittämistä. Coilover-jousitus parantaa auton hallittavuutta ja ajotuntumaa. Jäykemmät kallistuksenvakaajat ja muut jousituksen komponentit tekevät ajokokemuksesta entistä tarkemman ja ennustettavamman.

Jarrujärjestelmä: Tehokkaampi moottori ja suurempi nopeus radalla vaativat parempaa jarrutusvoimaa. ST185 voidaan varustaa suuremmilla jarrulevyillä ja kilpakäyttöön suunnitelluilla jarrusatuloilla. Lisäksi paremmat jarrupalat ja teräspunosjarruletkut auttavat parantamaan jarrujen vasteaikaa ja kestävyyttä.

Turvallisuusvarusteet: Rata-ajossa turvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Celica ST185 tulisi varustaa kilpakäyttöön hyväksytyillä turvavarusteilla, kuten turvakaarella, kilpaistuimilla, monipistevöillä ja palosammuttimella. Nämä varusteet suojaavat kuljettajaa ja auttavat täyttämään rata-ajoon liittyvät turvallisuusvaatimukset.

Painon vähentäminen: Painon vähentäminen parantaa auton suorituskykyä monin tavoin. Sisustan ylimääräiset osat, kuten takapenkit, matot ja äänenvaimennusmateriaalit, voidaan poistaa. Myös kevyempien korinosien, kuten hiilikuitu- tai lasikuituovien ja -konepellin käyttö auttaa vähentämään painoa.

Celica ST185 track car interior
Celica ST185 spoiler
Celica Enkei RPF

Toyota Celica ST185

muuntaminen rata-autoksi on haastava mutta palkitseva projekti. Oikeilla muutoksilla ja päivityksillä tämä ikoninen auto voi tarjota poikkeuksellista suorituskykyä ja ajaa kunniakkaasti Toyotan ralliperinnön hengessä. Celica ST185:n muokkaaminen radalle vaatii sekä huolellista suunnittelua että intohimoa moottoriurheiluun, mutta lopputulos voi olla todella vaikuttava: rata-auto, joka on valmis kohtaamaan haasteet ja voittamaan ne.

Celica ST185 rear